انطفى جهاز بلايستيشن ٣ فور تشغيله

• (قبل ان يتم حذف موضوعك) اكتب عنوان واضح ... يمنع كتابة (ساعدوني) (اطلب المساعدة) وووالخ ... ولا تنسى كتابة موضوعك في القسم المختص
  • لإسترجاع العضوية راسل الإدارة عبر هذا الإيميل: alzaabi-mohammed@hotmail.com

ahmed zakaria

Member
6 يناير 2020
33
15
8
السلام عليكم اخوانى عندى مشكلة فى جهاز بلايستيشن ٣ سليم بمجرد انا تضغط على زر التشغيل يصدر صوتين متتاليبن و ينطفى تانى ما هى المشكلة و كيف حلها و شكرا.

sewa433

Member
2 يونيو 2020
34
18
8
السلام عليكم اخوانى عندى مشكلة فى جهاز بلايستيشن ٣ سليم بمجرد انا تضغط على زر التشغيل يصدر صوتين متتاليبن و ينطفى تانى ما هى المشكلة و كيف حلها و شكرا.

هذا عندك مشكلة في السوفت وير لازم حد مختص فني يعملهالك علشان هيعملهالك عن طري فلاش من ماذر بورد الله يوفقك الجميع

• Like
التفاعلات: ahmed zakaria

ahmed zakaria

Member
6 يناير 2020
33
15
8
محتاج موديل الجهاز او موديل المذربورد
الموديل /cech-2512B
علما بان الجهاز كان يفتح و يظهر رسالة بان الحرارة عالية و سوف يفصل و بعد فك وش الجهاز و تنظيف الغبار اصبح لا يفتح و يصدر صوتين و يفصل على الفور .

التعديل الأخير:
  • Like
التفاعلات: sewa433

sewa433

Member
2 يونيو 2020
34
18
8
الموديل /cech-2512B
علما بان الجهاز كان يفتح و يظهر رسالة بان الحرارة عالية و سوف يفصل و بعد فك وش الجهاز و تنظيف الغبار اصبح لا يفتح و يصدر صوتين و يفصل على الفور .

افتح الجهاز مرة اخري وحط معجون حرارة ونظف الجهاز وشوف صلاحية المروحة هل هي بطي ام تعمل بشكل جيد ر بما تكون تلف في المروحة بطي او لا تعمل بشكل جيد الافضل وديها لواحد فني حتي لا تخسرها بالكامل
ربي يوفقك

اخي انظر الخطوات هنا المنتدي الحبيبة

علشان كدة الافضل وديها لواحد ففني افضلك

التعديل الأخير:
  • Like

ahmed zakaria

Member
6 يناير 2020
33
15
8

افتح الجهاز مرة اخري وحط معجون حرارة ونظف الجهاز وشوف صلاحية المروحة هل هي بطي ام تعمل بشكل جيد ر بما تكون تلف في المروحة بطي او لا تعمل بشكل جيد الافضل وديها لواحد فني حتي لا تخسرها بالكامل
ربي يوفقك

اخي انظر الخطوات هنا المنتدي الحبيبة

علشان كدة الافضل وديها لواحد ففني افضلك
اخى الكريم شكرا ل اهتمامك بالموضوع انا قمت بالفعل بوضع معجوع حرارة على القطع المعدن السى بى يو و الجى بى يو و جربت و برضه نفس المشكلة .. و قمت بتغير المروحة للتاكد من سلامتهاو كانت النتيجة لا يوجد تغير حيث انها تدور بسرعة كبيرة بصوت عالى و الجهاز بيفصل برضه .
شكرا لك

alzaabi

Administrator
طاقم الإدارة
4 ديسمبر 2013
9,522
289
83
يرجى تغيير المعجون الداخلي وليس الخارجي , يعني لازم تفك المبردات واي خطاء يحدث راح تتكسر كرات اللحام اسفل المعالج وربما يحتاج الجهاز الى تكوير معالجات , يرجى اخذ الجهاز الى فني صيانة

ahmed zakaria

Member
6 يناير 2020
33
15
8
يرجى تغيير المعجون الداخلي وليس الخارجي , يعني لازم تفك المبردات واي خطاء يحدث راح تتكسر كرات اللحام اسفل المعالج وربما يحتاج الجهاز الى تكوير معالجات , يرجى اخذ الجهاز الى فني صيانة
تمام انا هعمل كل الخطوات اللى فى الفيديو الخاص بك لتغير المعجون الداخلى و سوف اخبرك بالنتيجة لكن عندى سوال ال جى بى يو به ٥ معالجات و انت حطيت معجون على المنتصف فقط طب و الاربعة الاخرين ماذا نضع عليهم و شكرا لك

alzaabi

Administrator
طاقم الإدارة
4 ديسمبر 2013
9,522
289
83
جميع الشروحات موجودة في المنتدى , تفرغ لنفسك قليلا للبحث

• Like